اساس علمی

این وسیله بر اساس تجارب روان شناسی و تربیتی زیر طراحی شده است

اگر انسان یک مطلب یا مفهوم را به خوبی فرا بگیرد بعد از یک روز تا یک هفته تقریباً 45% آن را فراموش می‌‌کند و بعد از یک ماه 80% آن را فراموش می‌‌کند. به این ترتیب فقط 20% مطلب وارد حافظه‌ی درازمدت می‌‌شود. جعبه‌ی لایتنر برنامه را به گونه ای تنظیم می‌‌کند تا با بیش‌ترین تکرار در قسمت خطرناک منحنی فراموشی،مطالب به حافظه‌ی دراز مدت هدایت شود.

قانون یادگیری اسکینر: بر اساس این قانون هرگاه بعد از هر عملی پاداش دریافت شود، انجام آن عمل تشدید خواهد شد. امتیاز بیش‌تر، پاداش موفقیت در بازی است. این امتیاز شما را علاقمند می‌‌کند تا کماکان، با شدت بیش‌تری به بازی ادامه دهید.

این خاصیت در جعبه‌ی یادگیری لایتنر استفاده شده است، یعنی فرد تنها زمانی به قسمت بعدی می‌‌رود که مطلب را آموخته باشد، این عمل درست مانند امتیاز دادن، فرد را به ادامه‌ی فرایند یادگیری تشویق می‌‌کند.

این جعبه چگونه کار می‌کند ؟

روش کار این جعبه بسیار ساده است :این جعبه از چند خانه تشکیل شده است اطلاعات به صورت سوال و جواب بر روی فیش هایی نوشته می‌شود (سوال در‌یک طرف و جواب در طرف دیگر ) و در جعبه گذاشته می‌شود .در زمان های مناسب فرد به سراغ سوال ها می‌رود و به آنها جواب می‌دهد اگر جواب سوال را می‌دانست سوال در جعبه‌یک خانه به جلو می‌رود و اگر نمی‌دانست سوال به خانه‌ی اول برمی‌گردد (این‌یک قاعده‌ی کلی است و فرق نمی‌کند که سوال در خانه چندم جعبه باشد درصورتی که شخص جواب سوال را نداند همیشه سوال به خانه‌ی اول برمی‌گردد). با جواب دادن به سوالات و فرستادن آنها به خانه های جلوتر عمل یادگیری انجام می‌پذیرد


مزایای استفاده از روش لایتنر:

از تکرارهای غیر ضروری جلوگیری می‌‌کند: شما برای آنکه مطلبی را از حافظه‌ی کوتاه مدت به بلند مدت منتقل کنید نیازمند تکرارهای مکرر هستید. وقتی صفحه ای را برای چندمین بار مطالعه می‌‌کنید، مجبورید مطالبی را نیز که قبلا آموخته اید مجددا مرور کنید. در صورتی که دیگر لزومی به تکرار نیست و تکرار بی جهت آن‌ها

 

دانلود نرم افزار ازبر